ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

۲۶ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

روایت نوروساینس از کیستی ما انسان ها

مغز: داستان شما
نوشته دیوید ایگلمن
ترجمه دکتر محمد اسماعیل فلزی
انتشارات مازیار

ما چه کسی هستیم؟ چگونه تصمیم می گیریم؟ تا چه حدی در انتخاب‌های خود از آزادی برخورداریم و نقش مغز و مدارهای موجود در آن و آموخته‌های پیشینی ما چه تاثیری در انتخاب های ما می گذارند؟

  • سید حسن کاظم زاده

واقعیت
ده دلیل برای اینکه درباره ی جهان اشتباه فکر می کنید
نوشته هنس روسلینگ، آنا روسلینگ، اولا روسلینگ
ترجمه بهار رحمتی
انتشارات نشر نوین

آیا جهان روزهای بدی را تجربه می کند یا ما در بهترین ایام تاریخ بشریت زندگی می کنیم؟

آیا خط سیر حرکتی جهان رو به انحطاط و نابودی است و وضعیت فقر، ناامنی و بهداشت هر روز بدتر و بدتر می شود یا شاهد بهبودهایی در آمار فقر، مرگ و میر کودکان و برخورداری از آموزش و پرورش هستیم؟

آمارها به ما نشان می دهند که میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته، هشتاد درصد کودکان جهان از خدمات واکسیناسیون برخوردارند، و آمار افرادی که در فقر مطلق زندگی می کنند برای نخستین بار به عدد حیرت انگیز نه درصد رسیده است.

  • سید حسن کاظم زاده

روابط از دست رفته
علل اصلی افسردگی و اضطراب و راهکارهای غیرمنتظره
نوشته جوهن هری
ترجمه مهدی قراچه داغی
انتشارات پیکان

افسرگی از کجا می آید و ما چرا افسرده می شویم. آیا افسردگی ها ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی است؟ اگر چنین است پس چرا در اغلب موارد مصرف دارو نمی تواند مشکل افسردگی ما را حل و فصل نماید.

جوهن هری نویسنده ی کتاب، توضیح می دهد که از نوجوانی به افسرگی مبتلا بوده و دارو مصرف می کرده ولی این داروها به تنهایی نمی توانستند مشکل افسردگی او را بطور کامل کنترل کنند و باز هر از چندی هیولای افسرگی بیدار می شد و زندگی او را تیره و تار می کرد.

او احساس می کرد که پزشکان بیش از حد به عوامل شیمیایی افسردگی پافشاری می کنند و عوامل دیگری چون ژن ها، و روش زندگی را نادیده می گیرند.

از نظر او افسردگی علاوه بر عوامل شیمیایی و ژنتیک عوامل دیگری دارند که از آن جمله می توان به تنهایی، دوریداز کار معنادار، دوری از طبیعت، دیده شدن و ارزشمند بودن، از دست دادن هدف زندگی، ابهام بیش از حد آینده و... اشاره نمود.

او معاشرت دوستان و خانواده، وقت گذرانی در طبیعت، کار با معنا و ... را در کنار داروهای شیمیایی از عوامل غلبه بر افسردگی می داند که در فرایند درمان باید به آنها توجه نمود.

علی بندری در یکی از اپیزودهای پادکست بی پلاس به شکلی عالی به بررسی این کتاب پرداخته که شنیدن آن اپیزود پیش از خرید کتاب لازم و ضروری است.

  • سید حسن کاظم زاده

انسان بی نقص
اخلاق در عصر مهندسی ژنتیک
نوشته مایکل سندل
ترجمه افشین خاکباز
انتشارات نشرنو
با همکاری نشر آسیم

آیا مایلید که فرزندانی باب طبع خود داشته باشید و آن ها را آنگونه که مایلید طراحی کنید؟

آیا دوست دارید که فرزندان شما، قد بلند، چشم آبی و دارای هوشی سرشار باشند.

آیا می خواهید که فرزندان شما به راحتی در دانشگاه پذیرفته شوند و از شانس قهرمانی در مسابقات ورزشی برخوردار باشد.

  • سید حسن کاظم زاده

شاید شما باورتون نشه ولی من به وجود غول چراغ جادو باور دارم. حتا باور دارم که هر کدوم از ما یه غول چراغ جادو داریم که می تواند به ما کمک کند تا به آرزوهایمان برسیم. 
این غول می تواند به ما کمک کند که فردی موثر، موفق، ثروتمند، دانشمند یا هنرمند باشیم. 
منتها خیلی از ما هرگز متوجه وجود این غول چراغ جادو نمی شویم. 
خیلی ها هم غول چراغ جادو را افسانه یا خرافه می دانند. 
عده ای هم که به وجود غول چراغ جادو باور دارند نمی تونند بیدارش کنند، از چراغ بیرون بکشندش رامش کنند و ازش در راستای خواسته ها، آرزوها، و علایقشون استفاده کنند. 
تنها ۳ درصد از مردم دنیا هستند که به وجود غول چراغ جادویی باور دارند. و می توانند بیدارش کنند، از چراغ بیرون بکشندش، رامش کنند و به خدمت خودشون درش بیارند.

اسم اون غول چراغ جادو اعتماد به نفسه. با اعتماد به نفس هر کاری می تونیم انجام بدیم، از جابجا کردن یک دونه گندم تا جابجا کردن دو تا کوه بلند. 
شما از غول چراغ جادو اعتماد به نفس- چی می خواهید؟

 

  • سید حسن کاظم زاده


برای مطالعه کتاب هدف داشته باشید، برنامه داشته باشید. باور کنید که هر کتابی را نباید خواند. این دقیقا مثل این است که سر هر سفره ای که رسیدیم لقمه ای بگیریم. ترشی را با شوری و شوری را با شیرینی بخوریم.
برای مطالعه کتاب به این نکته توجه کنید که مساله اصلی زندگی شما چیست؟ و در راستای آن مساله ی اصلی نیازمند چه اطلاعات و مهارت هایی هستید؟


اگر مساله اصلی شما فرزند شما است باید کتاب هایی را مطالعه کنید که در همان راستا باشند و در همان زمینه به شما اطلاعات و مهارت می دهند.
اگر مساله اصلی شما اعتماد به نفس است و از نبود آن رنج می برید باید مطالعات شما در همان راستا باشد.

  • سید حسن کاظم زاده

تسلی بخشی های فلسفه
نویسنده: آلن دوباتن
مترجم: عرفان ثابتی
انتشارات ققنوس

دوباتن در این کتاب، زندگی تنی چند از فیلسوفان را برای ما شرح داده و سعی کرده تا نکاتی از زندگی و فلسفه آن ها بیرون بکشد تا با بکار بردن آن تجربیات زیسته بر ناملایمات زندگی غلبه کنیم.

عدم محبوبیت، فقر، رنج، ناکامی، ناتوانی و نابسندگی، قلب شکسته و غم های ناشی از عشق موضوعاتی هستند که دوباتن در این کتاب با دقت بدان ها پرداخته است. 
او همچنین با زندگی و افکار فیلسوفانی چون سقراط، اپیکور، سنکا، میشل دو مونتنی، و فردیریک نیچه ها را بعنوان زندگی ها و افکار الهام بخش در غلبه بر ناملایمات مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. 
مطالعه ی این کتاب می تواند به ما کمک کند تا به جای رنج بردن از رنج و تسلیم شدن به آن، زاویه دید خود را به رنج تغییر داده و درک و دریافت جدیدی از آن داشته باشیم.

  • سید حسن کاظم زاده