ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

معرفی کتاب هنر نه گفتن

سه شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۵ ب.ظ

هنر نه گفتن

هنر نه گفتن
نویسنده: دیمون زاهاریادس
نشر علم
مترجم: میترا میرشکار

نمی دانم تا چه حدی می توانید در موارد ضروری با "نه" گفتن از موقعیت خود حفاظت کنید؟ 
خجالتی هستید یا مهر طلب؟ نه گفتن را نشانه ی بی ادبی می دانید یا بخاطر ترس از دست دادن دیگران و نیازهای عاطفی از آن پرهیز می کنید؟ 

این مشکلی است که دیمون زاهاریادس سالها به عنوان یک مهر طلب و مردم شاد کن با آن مواجه بود و همین مساله به شدت روی زندگی، کار و ارتباطات خانوادگی او تاثیری منفی گذاشته بود.

پس هنر نه گفتن را به نوعی می توان کتاب زندگی این نویسنده فرانسوی دانست. 
اگر نخواهیم نه گفتن را سخت ترین کار دنیا بدانیم، بی شک نه گفتن کار چندان ساده ای هم نیست به خصوص که اگر بله گفتن با روحت عجین شده و فردی مهرطلب باشی.

ما هر بار که اولویت های خود را به خاطر عدم توانایی در "نه" گفتن کنار می گذاریم تا دیگران را راضی کنیم، در واقع ذره‌ای از وجودمان در تنهایی به جوش می آید و با ما گلاویز می شود و بدون اینکه بدانید چرا، تحلیل می روید.

ناتوانی در "نه" گفتن انرژی شما را از بین برده و در نهایت با غرق شدن در استرس های ناشی از آن، فکر می کنید که باز هم تبدیل به یک قربانی شده اید.

اگر شما هم مثل نویسنده کتاب در "نه" گفتن ناتوان هستید و وقت و سرمایه و آرامش و ثبات زندگی خود را قربانی این و آن می کنید جزو کسانی هستید که حتما باید این کتاب را خوانده و به پیشنهادهای آن عمل کنید. 
در کتاب به خوبی یازده دلیلی که تمایل داریم پاسخ مثبت بدهیم در حالی که می‌دانیم باید نه بگوییم شرح داده می شود.

همچنین نویسنده در بخش دیگری از کتاب ده راهکار ساده برای رد درخواست دیگران به گونه‌ای که با ملایمت همراه باشد و باعث ناراحتی دیگران و عذاب وجدان شما نشود را توضیح می دهد.

هنر نه گفتن از آن دست کتاب هایی است که همواره باید یک نسخه از آن را توی کیف یا داشبورد خودرو داشته باشیم و در موقعیت های مختلف، به آن رجوع کنیم.

نظرات (۱)

سلام کتاب خوبیه ولی نمیتونم بخونم حالا میگین چرا؟

چون تازه از امتحانا خلاص شدیم :/ و دیگر حس خواندن هر گونه کتاب نداریم عذر ما را بپذیرید و مارا نصیحتی بنمای ای شیخ 😅

پاسخ:
سلام به نظرم باید مقداری فاصله گذاری کنید یعنی چی یعنی اینکه وقتی کار سنگینی مثل ریاضی انجام دادید باید کمی بین مطالعه بعدی وقفه بیاندازید. درسته مغز هم مثل ماهیچه هر چه استفاده شود ورزیده می شود ولی همانطور که ماهیچه خسته می شود مغز هم خسته می شود. موفق باشید