ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

معرفی کتاب واقعیت

يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۰۷ ب.ظ

واقعیت
ده دلیل برای اینکه درباره ی جهان اشتباه فکر می کنید
نوشته هنس روسلینگ، آنا روسلینگ، اولا روسلینگ
ترجمه بهار رحمتی
انتشارات نشر نوین

آیا جهان روزهای بدی را تجربه می کند یا ما در بهترین ایام تاریخ بشریت زندگی می کنیم؟

آیا خط سیر حرکتی جهان رو به انحطاط و نابودی است و وضعیت فقر، ناامنی و بهداشت هر روز بدتر و بدتر می شود یا شاهد بهبودهایی در آمار فقر، مرگ و میر کودکان و برخورداری از آموزش و پرورش هستیم؟

آمارها به ما نشان می دهند که میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته، هشتاد درصد کودکان جهان از خدمات واکسیناسیون برخوردارند، و آمار افرادی که در فقر مطلق زندگی می کنند برای نخستین بار به عدد حیرت انگیز نه درصد رسیده است.

اما چرا نمی توانیم واقعیت های جهان را آنگونه که هست ببینیم و درک درستی از اتفاقات آن داشته باشیم؟

چرا واقعیت های جهان و رخداد های آن را سیاه تر از آنچه که واقعا رخ می دهد می بینیم؟

این حس منفی نگری و سیاه نمایی را از کجا آورده ایم که بهبود شرایط اقتصادی، امنیتی، بهداشتی را باور نمی کنیم و با دیده شک به آمارهای خوب و امیدوار کننده می نگریم؟

"روسلینگ" ها در کتاب "واقعیت" علت سیاه نمایی و منفی نگری انسان ها را در غرایز انسانی می دانند.

همان غرایزی که هزاران سال پیش، از ما در برابر حملات حیوانات وحشی یا قبایل رقیب محافظت کنند.

ما منفی نگر بار آمدیم چون هزارن سال جهان برای ما ناامن بود و منفی نگری و گرایش به اخبار منفی می توانست ما را در حالت آماده باش نگه دارد تا در فرصت مقتضی بجنگیم یا فرار کنیم.

بی شک صدهزار سال قبل افراد خوشبینی هم زندگی می کردند که به دلیل شدت خوش بینی خود، خوراک شیرهای گرسنه شده و یا توسط قبایل اطرف نابود شدند.

نویسندگان کتاب واقعیت، غرایزی چون دوگانه نگری، خط مستقیم، ترس، اندازه، کلی نگری و ... را از عوامل اصلی منفی بافی و منفی نگری انسان می دانند.

آن ها رسانه ها و روزنامه نگاران را نیز در این زمینه مقصر دانسته و توضیح می دهند که روزنامه نگاران با سوء استفاده از غرایز انسانی و تولید اخبار بد و پر دادن به آن ها تولید می کنند که مورد توجه قرار گرفته و به اهداف تجاری دست یابد.

خواندن کتاب واقعیت باعث می شود که درک درستی پیرامون غرایز خودمان داشته باشیم و به اغراضی که پشت فعالیت های رسانه است پی برده و با روش کار آنها آشنا شویم.

همچنبن با مطالعه ی این کتاب می توانیم به واقعیت های جهان پی برده و دیدی مبتنی بر واقعیت از جهان و رخدادهای آن داشته باشیم.

امیدوارم که دوستان با مطالعه کتاب، درک واقع نگرانه تری نسبت به جهان واقع موجود و رخدادهای آن داشته باشند.

نظرات (۱)

  • کریمه کریمی
  • چه کتاب های خوبی با موضوعات جالبی معرفی می کنین🌸🌸

    ممنون از زحماتتون

    پاسخ:
    سپاسگزارم شما لطف دارید