ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

درباره کتاب آدم های معمولی

دوشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۱۴ ق.ظ

روابط پر اُفت و خیز آدم های معمولی به روایت سالی رونی

آدم های معمولی
نوشته سالی رونی
ترجمه مریم نفیسی راد
نشر شانی
۵۱۹ صفحه

🔲 "سالی رونیِ" ایرلندی وقتی داستانش را پیرامون اُفت و خیزهای رابطه ی دو آدم معمولی می نوشت، شاید باورش را هم نمی کرد که نوشتن این رمان به نقطه ی عطفی در زندگی حرفه ای او تبدیل شده و در مدتی کوتاه، چندین جایزه ادبی را برای او به ارمغان آورد.

🔲 سالی رونی نویسنده ای بود که توانست در بیست و نه سالگی جوایزی را به دست آورد که برای خیلی از نویسندگان سن و سال دار دنیا یک آرزوست. 

🔲 او بخاطر "آدم های معمولی"جایزه من بوکر سال ۲۰۱۸، جایزه ده هزار دلاری "انکور"، جایزه ی کتاب سال بریتانیا، جایزه ی کتاب سال «واتراستون» و جایزه «کاستا» را در کارنامه خود ثبت کرده و تاکنون نام کتابش در لیست نامزدهایپ جوایزی چون جایزه ی ادبیات داستانی زنان، «‌دیلن توماس» و جایزه «فولیو» قرار گرفته است.

🔲 اخیرا اعلام شد که «آدم‌های معمولی» با فیلمنامه‌ای از خود «سالی رونی» در قالب یک سریال تلویزیونی ۱۲ قسمتی ساخته خواهد شد و امید است که فروش موفقی داشته باشد.

🔲 سالی رونی در کتاب آدم های معمولی به اُفت و خیزهای روابط عاطفی دو آدم معمولی-ماریان و کالین- طی سال‌های متمادی روایت می‌کند. 

🔲 او در رمان خود به خوبی نشان می دهد که روابط انسان پس از چند سال و در پی رخدادهای زندگی و ضرورت ها و شانس ها، چقدر می تواند متفاوت شود. 

🔲 اهمیت داستان به کارکرد روانشناختی روایت این رمان است و رمان، نگاهی است به روابط انسان ها در گذر زمان و تحولات درونی و بیرونی آن روابط در طی زمان است. 

🔲 کتاب -که توسط خانم مریم نفیسی راد به پارسی برگردان شده- ترجمه بسیار خوب و روانی دارد و توانسته به خوبی ظرافت های رمان را به خواننده انتقاد دهد.

🔲 در این داستان، ماریان و کانل، دو همکلاسی دبیرستانی هستند که ظاهرا هیچ تناسبی با همدیگر ندارند و تفاوت های زیادی میان خانواده ی این دو دانش آموز وجود دارد. 

🔲 کانل دوست ندارد که کسی از دوستی آنها خبردار نشود و در آخر مجبور می شود ارتباطش را با ماریان قطع کند.

🔲 ایام دبیرستان با حرمان و جدایی به پایان می رسد آما آن دو چند سال بعد با شرایطی کاملا متفاوت در کالج با هم روبرو می شوند.

🔲 در جریان داستان، این دو با حالتی نوسانی، مدام به سمت هم کشیده شده و از هم دور می شوند و تمام این تجربه های تلخ و شیرین رفته رفته شخصیت هر دوی آنها را بازگو می کند.