ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

درباره ی کتاب چک لیست

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۱۰ ب.ظ

🌺
چک لیست
چطور کارها را درست انجام دهیم؟
نوشته: آتول گوانده
ترجمه: مریم شبیری
انتشارات: نشر نوین

آیا شما نیز در زندگی و کسب و کار خود از "چک لیست" استفاده می کنید؟

آیا تاکنون به دلیل عدم استفاده از چک لیست، دچار خسارت و زیان در زندگی یا کسب و کار خود شده اید؟

در اختیار داشتن یک چک لیست در کار ساده ای مانند خرید کردن، می تواند از فراموشی اقلام مورد نیاز و سرگردانی در بین قفسه ی کالاها جلوگیری کند. 

استفاده از چک لیست، خرید شما را مقرون به صرفه نموده و از هدر رفتن زمان شما جلوگیری خواهد کرد. 

اما تاثیر چک لیست صرفا به خرید شما از سوپر مارکت برنمی گردد. 

بلکه چک لیست در فعالیتهایی مانند پزشکی، صنایع هواپیمایی، ساختمان سازی، بورس و تجارت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و حتا می تواند باعث حفظ جان و دارایی ها شود.

آتول گوانده نویسنده کتاب چک لیست، خود به عنوان یک پزشک آمریکایی، سالها با اهمیت چک لیست ها در کار بهداشت و درمان مواجه بوده و توضیح می دهد که همه ساله هفتاد و پنج هزار بیمار به دلیل اشتباهات قابل پیشگیری در اتاق عمل قوت می کنند که استفاده از چک لیست و وفاداری به آن می تواند از این مرگ ها جلوگیری کند. 

نویسنده در کتاب خود با ذکر آمارها، مثالها و نمونه هایی توضیح می دهد که چک لیست ها جلوی فراموش کردن مسائل کوچک اما تاثیر گذار را گرفته و احتمال اشتباهات و خطاهای انسانی را کاهش می دهند و می توانند موجب تمرکز و دقت بیشتر ما در حین اجرای پروژه ها شوند.

گوانده توضیح می دهد که چک لیست ها باید دور از ابهام باشند تا هر کسی که آنرا مطالعه می کند بتواند پارامترها را کنترل یا پیش بینی نماید. 

او توضیح می دهد که چک لیست ها باید کوتاه، کامل، شفاف و قابل فهم باشند و چک لیست های طولانی و مفصل می توانند احتمال خطای انسانی و وقوع یک فاجعه را بیشتر کند. 

گرچه کتاب چک لیست در مراکز پزشکی، کارخانه ها، صنایع استراتژیک، ساختمان سازی و بازارهای مالی و کسب و کار کاربرد دارد، اما هیچ کس بی نیاز از این کتاب نیست. 

خطاهای انسانی ناشی از بی توجهی به چک لیست در هر کاری که مشغول انجام آن هستیم ممکن است ما را به عامل یک فاجعه تبدیل نماید.

نظرات (۱)

پادکستش و گوش دادم خیلی قشنگ بود 😍😍

پاسخ:
بله اون پادکست که علی بندی در بی پلاس منتشر کرده بود فوق العاده بود