ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

ژاپن چگونه ژاپن شد- بخش نخست

دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۰۵:۴۱ ق.ظ

خلاصه ای از کتاب
ژاپن چگونه ژاپن شد
نوشته دکتر میرباقر مدنی
انتشارات تمدن علمی
تعداد صفحات ۱۹۲
بخش نخست

این کتاب یکی از جذاب ترین کتاب هایی است که در سال حاضر آن را مطالعه کرده ام و از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است.

کتاب، برشی از تاریخ ژاپن را مورد بررسی  و ارزیابی قرار داره که من گمان می کردم دوران نکبت و ادبار و عصر تاریکی این کشور بوده است.

اما مطالعه کتاب ژاپن چگونه ژاپن شد به من نشان داد که چقدر اطلاعات پیرامون دوران توکوگاوا ناقص، محدود و ناچیز بوده است.



نویسنده در کتاب خود به خوبی نشان می دهد که تحولات و اصلاحات دوران توکوگاوا به مثابه دوران ریل گذاری برای نوسازی در عصر میجی عمل کرده و بدون درک دقیق دوران توکوگاوا -ادو- قادر به درک میجی هم نخواهیم بود.

برای من جالب است که یک نویسنده ایرانی به جای ترجمه کتاب به تالیف این چنین کتابی اقدام کرده و به نظر موفق هم بوده و حق مطلب را ادا کرده است.

میرباقر مدنی موسوی اقتصاددان، پژوهشگر، نویسنده و استاد بازنشسته از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه ارومیه است.

او دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های ایلینویز و اوهایو است.

دکتر مدنی یک سال هم در دانشگاه بین المللی سوئد به بررسی و پژوهش پرداخته و علاوه بر فرصت مطالعاتی دو ساله در ژاپن، به طور مرتب سالیانه دو بار به این کشور سفر می‌کند و تجربه ای بلاواسطه نسبت به این کشور دارد و با برخی از اساتید دانشگاه‌های ژاپن دوست بوده و با آنها و مراوده پژوهشی دارد.

از ایشان حداقل ۷ جلد کتاب اقتصادی منتشر شده که بیشتر پیرامون تاریخ اقتصاد و توسعه در ژاپن، ایران، کره جنوبی و چین است.

از دکتر مدنی حداقل ۴۰ مقاله هم ذکر شده که تعداد آن بیشتر است اما منبعی که من در اختیار داشتم ۴۰ مقاله از ایشان را توانسته فهرست کند.

همچنین دو مقاله علمی از ایشان در نشریات ژاپن منتشر شده که محصول ۲ سال فرصت مطالعاتی ایشان در این کشور بوده است.

این موارد را پیش از خلاصه کتاب در مورد آقای میرباقر مدنی موسوی جمع آوری کردم تا قبل از ورود به مباحث کتاب، متوجه شوید که کتاب را چه کسی نوشته شده و تا چه حدی می‌تواند ارزش علمی داشته باشد و چه توقعی باید از این کتاب داشته باشیم.

جالب اینجاست که کتاب بعضی از پیش فرضها و دانسته‌های مرا به چالش کشاند و باعث تجدید نظر اساسی من در مورد ژاپن و توسعه ژاپنی داشته باشم.

اعتراف می کنم نکاتی در این کتاب ذکر شده که در کمتر کتاب دیگری در زمینه ژاپن دیده بودم.

نویسنده در این کتاب، از چشم انداز اقتصادی، سیاسی، جامعه شناسی، تاریخ فرهنگی و خیلی زوایای دیگر به توسعه و نوسازی ژاپن نگاه کرده است.

من در مورد ژاپن کتاب‌های دیگری نیز خوانده‌ام به ویژه مقاله‌ای از کتاب آشوب نوشته جارد دایموند که بسیار به ژاپن رفت و آمد داشته و همسرش و بستگان همسرش ژاپنی هستند.

اما کتاب میرباقر مدنی اطلاعات دقیق تر و تخصصی تری در مورد ژاپن به خواننده ارائه نموده و جایگزین ناپذیر است.

مطالعه ی این کتاب را به علاقمندان مباحث ژاپن و توسعه پیشنهاد می‌کنم.
ادامه دارد...