خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی-بخش پایانی
خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی
نوشته دیمون زاهاریادس
بخش شانزدهم(پایانی)
خلاصه نویسی: سید حسن کاظمینی
اگر از واگن افتادید چه کار کنید
گاهی اوقات نگه داشتن ثبات با گذر زمان دشوار میشود. و جابجا کردن کارها بسیار وسوسه کننده است. متاسفانه جابجایی کارها می تواند به سرعت منجر به زوال گردد.
افراد زیادی از واگن بهرهوری بیرون میافتند. چرا این اتفاق می افتد؟ چون همه ی سیستمهای بهرهوری، چه آنهایی که روی مدیریت وظیفه تمرکز دارند و چه آنهایی که روی بازدهی جریان کار تمرکز می کنند، مجموعه ای از رفتارهای آموخته شده می باشند.
اجرای بی عیب و نقص آنها مستلزم توسعه ی عادت های تازه و به کارگیری باثبات آنها می باشد. و البته این کار نیاز به تلاش و تعهد دارد.
گاهی حس می کنید که در آستانه ی تصمیم شدن هستید، این قابل درک است. جایگزینی عادت های بد با عادت های خوب کار دشواری می باشد.
پس اگر از واگن برنامه ها بیرون افتادید، خود را نبازید. مقصر دانستن خود ارزشی ندارد. در عوض گرد و غبار را کنار زده و خود را ببخشید. سپس سعی کنید دلیل لغزش تان را پیدا کنید.
زمانی متوجه اشتباه خود شدید، میتوانید تغییراتی برای تصحیح ایرادات انتخاب کنید.
بخش پنجم
آنلاین یا آفلاین: کجا باید برنامههای خود را ایجاد کنید
آیا بهتر است از ابزارهای دیجیتال برای ایجاد سازماندهی فهرست کارهای خود استفاده کنید یا همان سبک کاغذ و قلم همیشگی بهتر است.
حقیقت این است که هیچ جواب مطلقی برای این سوال وجود ندارد.
هر یک از دو روش دارای مزایا و معایبی هستند که نویسنده، در اصل کتاب به تفصیل بدان پرداخته است و از آنجا که قرار نیست این خلاصه، جای اصل کتاب را بگیرد ما از طرح آنها چشم پوشی می کنیم.
در پایان این مطلب تاکید می کنم که این بر عهده ی خود شماست که به تناسب علایق و سلایق و ضرورتهای خود، از یکی از این دو روش استفاده کنید.
به عنوان مثال اگر کسی در طول روز به شدت درگیر کاری پر از کاغذ بازی است بهتر است از مدل آنلاین در برنامه ریزی خود استفاده کند.
چگونه تقویم خود را با فهرست کارهایتان همگام کنید.
یکی از دو گانه های بزرگ در فضای بهرهوری، دوگانه فهرست کارها و تقویم است.
بهترین راه برای آنکه هر روز خروجی خود را به حداکثر برسانید این است که فهرست کارهای خود را با تقویم ترکیب کنید.
به تقویم خود توجه کنید، اگر سه ساعت زمان در اختیار دارید ایجاد فرصتی که انجام آن به پنج ساعت زمان نیاز دارد کار درستی نیست و به ناکامی میانجامد.
راه آسانی برای اجتناب از چنین پیامدی وجود دارد: تقویم و برنامههای خود را با هم همگام کنید و تصمیم تان برای دومی را با توجه به اولی بگیرید.
فهرست کارهای انجام شده چیست و آیا بدان نیاز دارید.
یکی از متداول ترین چالشهای حفظ بازدهی در بلندمدت عدم انگیزه است.
همه ی افراد، هر از چند گاهی این بی انگیزه و حس یاس را تجربه میکنند.
نتایج حس عدم انگیزه قابل پیش بینی است: ناامیدی، استرس، احساس گناه برای شکست در انجام کارهای با ارزش و مهم.
ایده ی پشت فهرست کارهای انجام شده این گونه است که کارهای انجام شده و پیشرفتها را به شما نشان میدهد به شما روحیه میدهد تا کارهای بیشتری به انجام برسانید.
اگر نیاز به انگیزهای برای انجام وظایف دارید این کار می تواند استراتژی خوبی برای شما باشد.
زاهاریادس در آخرین بخش از کتابش، مطلبی تحت عنوان چگونه یک فهرست کارهای انجام شده ایجاد کنیم، مراحلی را برای این امر پیشنهاد داده که علاقمندان می توانند با مراجعه به اصل کتاب از آن استفاده کنند.
🔟+6️⃣ خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی
پایان