خلاصه کتاب نیروی جذبه-بخش پنجم
خلاصه کتاب نیروی جذبه
نویسندگان: برایان تریسی و ران آردن
مترجم: زهرا صابر نسب
انتشارات پدیده ی دانش
خلاصه نویسی از: سید حسن کاظم زاده(کاظمینی)
بخش پنجم
نیروی صبورانه گوش دادن
قبل از آنکه گوش دادن را متوقف و صحبت کردن را شروع کنید، همیشه زمانی را برای در نظر گرفتن آنچه که بر گوینده گذشته در نظر بگیرید.
این تراز و سطح احساسی آنها است. مهم نیست که نظرات و بینش هایی در شما به وجود میآید،
اگر که گوینده هیجان زده یا عصبانی و یا ناراحت باشد هنوز هم وقت گوش دادن شماست.
صبور باشید. به آنها این فرصت را بدهید که خود را تخلیه کنند. زمانی که آماده باشند خودشان نظرتان را می پرسند. اگر دنبال جواب جوابی باشند از شما سوال خواهد پرسید.
مراقب باشید قبل از آنکه کسی از شما پند و توصیه بخواهد، او را نصیحت نکنید، چرا که گوش دادن دلسوزانه شما ارزشمندتر خواهد بود.
در لبخند زدن و خندیدن بشتابید
هیچ تردیدی نیست که لبخندزدن و خندیدن نشانه های آشکاری از میزان لذت بردن شما از طرف مقابل است.
زمانی که موقعیت و موضوع گفتگو این اجازه را میدهد، در لبخند زدن و خندیدن بشتابید.
وقتی لبخند می زنید اطمینان حاصل کنید که تمام صورتتان بخندد بگذارید لبخند به چشم هایتان هم نفوذ کند.
البته مراقب باشید چون اغراق در این کار ممکن است این گمان را به وجود آورد که شما احساساتی تصنعی دارید یا اینکه میکوشید بامزه گری دربیاورید و خودشیرینی کنید.
لبخندهای واقعی به نظر می رسند ناگهانی و یکدفعه قطع نمیشود.
به نظر میرسد لبخندهای واقعی برای یک یا دو دقیقه طول می کشد. لبخندی که به این اندازه نباشد در واقع اصلا لبخند نیست.
توجه کنید که لبخند زدن و خندیدن بسیار مسری می باشد.
پس زمانی که جذاب هستید مخاطبی برای مردم شده اید و قانون سرایت واقعا درست عمل میکند.
زمانی که لبخند می زنید و می خندید، بقیه نیز ترغیب خواهند شد که مثل شما لبخند بزنند و بخندند.
حواستان به افرادی که فقط با یک طرف دهان لبخند میزنند باشد.
در ستایش و تعریف کردن بشتابید
همگی ما از تایید شدن لذت میبریم، مخصوصا اگر کاری را که فکر میکنیم ارزشمند است با موفقیت انجام دهیم.
یک راه ساده برای افزایش رضایت و خوشنودی مردم وجود دارد.
زمانی که با مردم حرف میزنید درباره مسائلی که آنها آشکارا به آن افتخار می کنند سخن بگویید.
برای تعریف و ستایش کردن، از خِرَد، گذشت، تیزهوشی، زیرک بودن و هر چیز مناسب دیگری بشتابید.
مطمئن باشید که آنها تعریف و تمجید کردن را یکی از نشانههای جذابیت شما تلقی می کنند.
تایید و تحسین برای همه ما بسیار مهم است، این دو سوختی برای کوره انگیزه ماست.
بسیاری از کارمندان به تایید و تحسین بیشتر از ترفیع و ترقی واکنش نشان می دهند.
البته تحسین باید دقیق و خاص باشد لذا به جای اینکه بگویید:"تو یک منشی فوقالعاده هستی" بگویید:" تو دیروز کار فوقالعاده بر روی آن طرح و نقشه انجام دادی و آن را سریعاً حاضر کردی."
نکته ی دیگر آنکه فورا تحسین کنید و آنرا به تعویق نیاندازید.
همچنین برای هر کار کوچک و بزرگ تعریف و ستایش کنید و درست در لحظه انجام کار تاییدش کنید.
استفاده از اصل "طوری رفتار کنید که گویی"
در سال ۱۹۰۵ ویلیام جیمز -پدر روانشناسی آمریکا- از دانشگاه هاروارد یک نظریه چشمگیر و قابل توجهی ارائه داد.
او گفت بهترین روش برای تجربه کردن احساسی که واقعاً را ندارید این است که وانمود کنید که انگار هم اکنون آن احساسات را دارید تا زمانی که به یک واقعیت برای شما تبدیل شود.
تکرار کارهای هیجان انگیز به سرعت احساسات واقعی هیجان را پدید می آورد.
اگر طوری رفتار کنید که انگار خوشحال یا هیجان زده اید به سرعت شروع به احساس شادی و هیجان خواهید کرد. رفتار ظاهری و بیرونی شما تطابقی با احساس درونی تان ایجاد خواهد کرد.
نظریه بر این اساس استوار است که احساسات را نمیتوان به این راحتی عوض کرد اما رفتار را میتوان عوض کرد و تغییر یک رفتار می تواند احساساتی متناسب با آن را برای شما بوجود بیاورد.
بر این اساس رفتارهای شما به شما کمک می کند تا احساسات متناسب با آنها به وجود بیاورید.
زمانی که کسی می بیند، طوری رفتار کنید که گویی او فردی کاملاً دلربا و دلنشین است. با او مانند ستاره سینما یا برنده جایزه نوبل رفتار کنید.با حواس جمع سخنان او گوش دهید، به سمت جلو کج و مایل شوید. بر روی هر کلمه ای که می گوید دقت کنید، سرتان را تکان دهید، لبخند بزنید، و با اصوات و الفاظ تاییدی مدام او را تایید و تصدیق کنید. تاثیر این کار همچون جرقه ای مهیج خواهد بود.
آنچه میگوید و نحوه گفتن آن
آنچه می گویید و نحوه گفتن آن موارد، در توانایی شما برای جذاب بودن و متقاعد کردن دیگران بسیار مهم است.
آنچه که بیشتر از هر چیزی ممکن است دیگران را تحت تاثیر قرار دهد، نحوه بیان کردن کلمات برای نشان دادن حمایت، نگرانی، علاقه و اشتیاق، مشارکت و دقت است.
شما می توانید نظرات بسیار مخصوص به خود نیز داشته باشید که نسبت به آنها بسیار قوی و محکم نیز باشید، اما همیشه آنها را با احترام در ارتباط خود با دیگران به کار ببرید. درست مثل مبادله کردن نظریات و نه رقابت و یا چشم و هم چشمی.
قوانینی که برای ارتباط چشمی در هنگام صحبت کردن استفاده می شود با قوانین ارتباط چشمی در هنگام گوش دادن متفاوت است.
وقتی که در یک گفتگوی دو نفره با فرد دیگری شرکت دارید، بیش از ۸۵ درصد مدت زمان گفتگو به چشمان وی نگاه نکنید.
نگه داشتن ارتباط چشمی برای کل مدت گفت فشار زیادی را ایجاد میکند.
چه احساسی پیدا می کنید وقتی فردی که با شما صحبت میکند، یک لحظه نگاهش را از شما بر نمی گیرد؟ این کار میتواند دلهره آور و یا حتا ترسناک و تعیین کننده باشد.
زمانی که در جمعی صحبت میکنید، باید به آرامی نگاهتان را از فردی به فرد دیگر جا به جا کنید و هر فرد را در زمان ببینید.
از ارتباط چشمی برای به دست آوردن و مشارکت مردم در مورد آنچه که می گویید استفاده کنید، به نحوی که گویی آنها را در گفتگو با وارد کرده اید. مخاطب شما باید نیروی صمیمیت و توجه شما را حس کند.
نگاه کردن به اطراف صورت
نگاه کردن به اطراف صورت شنونده که قدرتمندترین تکنیک های ارتباطی است.
نگاه کردن به صورت سطحی و به صورت متناوب باشد.
هرگز به بالای سر شنونده نگاه نکنید، زیرا شنونده اینگونه فکر می کند که کسی یا چیزی حواستان را پرت کرده است.
نگاه های متناوب به زیر چشمان شنونده باعث میشود او فکر کند ممکن است غذای اطراف دهانش یا بر روی لباسش باشد.
هنر شمرده صحبت کردن
کسانی که خیلی سریع صحبت میکنند، میتوانند هم دلسرد کننده و هم آزاردهنده باشد.
همه ما میدانیم کسانی که تند و سریع صحبت میکنند، گوش دادن به حرف آنها مشکل است.
مشکل تند صحبت کردن این است که به طور یکنواخت تاثیرات منفی ایجاد میکند و به طور صادقانه میتوان گفت هیچ اثر مثبتی ندارد.
کسانی که تند صحبت می کنند به شما فرصتی برای فکر کردن نمی دهد.
تند صحبت کردن باعث می شود که گوینده بی ملاحظه و خودمحور به نظر برسد، که این مسئله بر چگونگی صداقت و درستی وی تاثیر میگذارد.
تند صحبت کردن جذابیت شما را در برابر دیگران از بین می برد.
پس برای بهتر صحبت کردن، از تکنیک های شمرده گویی استفاده کنید.
دو راه حل برای شمرده گویی وجود دارد:
اولین راه حل این است که به سادگی و شمرده سخن بگویید.
دومین راه حل که در ادامه کتاب به آن می پردازیم نحوه استفاده از سکوت در گفتگو است.
ادامه دارد...