ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

درباره سندروم آهن ربای انسانی

پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۴۶ ق.ظ

سندروم آهنربای انسانی 
چرا عاشق کسانی می شویم که آزارمان می دهند؟
راس روزنبرگ
زهرا باختری
انتشارات چترنگ

اعتراف می کنم که سندروم آهن ربای انسانی، یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که در سال ۱۳۹۹ موفق به مطالعه آن شدم.

این، کتابی است که نویسنده آن صرفاً با خواندن کتاب‌ها و مقالات دیگر نویسندگان و بررسی آثار پژوهشی پژکهشگران ننوشته، بلکه سندروم آهنربایی انسانی کتابی است، که نویسنده آن را بر اساس تجارب شخصی در حوزه روان درمانی نگاشته و از طریق آن تجارب بی واسطه و دست اول خود پیرامون عشق را به اشتراک گذاشته است.

نویسنده در این کتاب توضیح می دهد که "چرا ما عاشق افرادی می شویم که ما را آزار می‌دهند"؟

او در صدد است که تا توضیح دهد چه می‌شود که افراد اغلب خود را در روابط می‌بینند که نیروی عشق آنها را همانند قطب های مخالف آهنربا به سوی یکدیگر جذب می کند و چرا رابطه‌ای که در ابتدا مانند قصه شاه و پریان قشنگ و شیرین است با گذشت زمان به سوهان روح و روانمان تبدیل می شود؟

به راستی چرا تا این قدر احساس طردشدگی میکنیم و از ما قدردانی نمی شود؟ چرا به افرادی کنترلگر تبدیل می‌شویم یا تحت سلطه افراد کنترلگر قرار می گیریم؟

موضوع سندروم آهن ربانی انسانی پیش از این مورد توجه شوپنهاور در کتاب جهان و تاملات فیلسوف و آلن دوباتن در کتاب جستارهایی درباره عشق قرار گرفته بود و خر یک به شیوه این مساله را تبیین و روایت کرده اند.

همچنین محتوای کتاب بسیار تحت تاثیر آموزه های ویلیام گلاسر در کتاب تئوری انتخاب قرار دارد. 

به نظر من، خواندن کتاب سندروم آهنربای انسانی، یک ضرورت تام و تمام برای زندگی است.

این کتاب نیز در کنار کتاب‌هایی چون اضطراب منزلت، تئوری انتخاب، سیر عشق، جستارهایی درباره عشق، جزو ضروری ترین لوازم و ابزار های زندگی در زمانه ی ماست و غفلت از آنها باعث قبل و خسارتی بزرگ خواهد شد.

همچنین ترجمه ی کتاب که توسط خانم ژهرا باختری انجام شده شباهتی به ترجمه های معمول در بازار ندارد بلکه این ترجمه یک اثر ارزشمند هنری و یادگاری ماندگار محسوب می شود.

با مطالعه این کتاب و کتابهایی چون سیر عشق، اضطراب منزلت و ... متوجه شدم که نشر چترنگ از نظر تیم ویراستاری در وضعیت بسیار ایده آلی قرار دارد و نباید تلاش های این تیم قدرتمند را نادیده گرفت.