ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

۸ کلید میانبر برای از بین بردن تعویق
نوشته دیمون زاهاریادس
ترجمه سید حسن کاظم زاده
بخش نخست

 تعلل یا تعویق، یک صفت منحصر به فرد انسانی است و ما اغلب به بهانه های مختلف کارهای امروزمان را به فردا موکول می کنیم.

به یاد داشته باشید که امروز می توان کاری را انجام داد که فردا قرار است انجامش بدهیم.

در واقع اگر یک انگیزه کافی برای عمل وجود داشته باشد، ما کار را همین امروز انجام خواهیم کرد.  

به عنوان مثال ، اگر به پانکراتیت حاد مبتلا هستید، احتمالاً  همین امروز به بیمارستان خواهید رفت و این کار را به فردا موکول نمی کنید.

انگیزه ای که شما را وادار می کند تا کار مراجعه به بیمارستان را به تعویق نیاندازید پایان دادن به درد و جلوگیری از آسیب دائمی به بدن شماست.

 اما اگر انگیزه ی ما در انجام دادن فوری کارها به اندازه کافی بزرگ نباشد، منتظر می مانیم تا فرصت انجام آن برسد.

 یک مثال عالی برای این مورد تمیز کردن خانه است. 

تمیز کردن خانه وضعیتی مبتنی بر مرگ و زندگی نیست و اگر از شستن کف آشپزخانه غافل شوید، هیچ کس نمیمیرد. و جریمه ای در کار نخواهد بود.

هیچ کس نمی خواهد شما را بابت جمع کردن با نکردن برگهای روی چمن خانه بازخواست نمی کند بنابر این ما می توانید این کار را تا مدت ها به تعویق بیاندازیم. و سرانجام، وقتی دیگر نتوانیم آن را تحمل کنیم تن به کاری می دهیم که بارها و برای مدت ها به تعویق افتاده است.

این کار ممکن است تا لبریز شدن صبر و تحمل همسران ما طول بکشد یا متوجه این واقعیت شوید که را خانه ی شما در حال تغییر شکل دادن به خانه های نمایش داده شده در نمایش "هواردرها" هستند.

 اجتناب از ناراحتی همسر یا تغییر شکل دادن منزل انگیزه ما برای اقدام به جمع آوری برگ های روی چمن خواهد شد.

 همه ما یک سیستم تعویق کننده داخلی داریم.  و آن سیستم به معنای واقعی کلمه می تواند زندگی شما را خراب کند!  

به تعویق انداختن موارد، فقط باعث افزایش حجم کار شما در آینده می شود.  

این مساله به نوبه خود، سطح استرس شما را افزایش داده، روی درآمد شما تاثیر منفی گذاشته و مدت زمانی را که ممکن است در غیر این صورت با خانواده یا سرگرمی مورد علاقه خود سپری کنید را کاهش خواهد داد.

 اما خبر خوب این است: شما می توانید سیستم تعویق کننده داخلی خود را خاموش کنید.  

تنها کاری که باید بکنید این است که عادتهای جود را تغییر داده و عادت های جدیدی را به جای عادت های قدیمی خود جایگزین کنید.

بدون فکر کردن در مورد کارهایی که انجام می دهید فکر کنید.  

به عنوان مثال ، شما قبل از خواب دندان های خود را مسواک می زنید.  

آیا شما هر شب با فکر به اینکه مسواک نزدن دندان های شما را خراب خواهد کرد مسواک می زنید؟ 

نه این دلیلی نیست که هر شب شما را به حمام می کشد تا مقداری خمیر دندان را روی مسواک خود چسبانده و به دندان های خود بمالید.

 شما این کار را می کنید زیرا این کار برای شما یک عادت شده است.  

هیچ فرصتی برای تعویق وجود ندارد. مسواک زدن به دندان ها بخشی از برنامه های روزمره شما شده است.

 این، یک راه حل است.

 امروز ، من می خواهم به شما چند نکته درباره ی چگونگی جلوگیری از تعویق کارها آموزش بدهم.  

این ۸ میانبر برتر من برای غلبه بر عادت تعویق و انجام اقدامات روزمره شماست.

 از این میانبرها برای ایجاد عادات جدید استفاده کنید و من تضمین می کنم شما با استفاده از این هشت روش به نیروگاه بهره وری تبدیل شوید.

 

میانبر شماره ۱: 
اولین گام را بردارید

به نظر می رسد خیلی ساده است، درست است؟  اما این میانبر را دست کم نگیرید. 

برداشتن اولین قدم از هر کار می تواند انگیزه لازم برای انجام کار را به شما بدهد.

 در اینجا یک مثال میزنم:

 من در سال ۲۰۰۵ در وردپرس عضو شدم. می خواستم از آن برای ایجاد وبلاگ استفاده کنم، اما نمی دانستم چگونه این کار را انجام دهم.  من علاقه ی چندانی به کارهای دیجیتالی ندارم.

به نظر من، دو نوع انسان در جهان وجود دارد.  

نوع اول کسانی هستند که آستین های خود بالا می زنند و تلاش می کنند یاد بگیرند چگونه کاری را که بلد نیستند را یاد گرفته و انجام دهند. 

نوع دوم کسانی هستند که به کاری که بلد نیستند نگاهی انداخته، سر خود را تکان داده و آن یاد گرفتن و انجام آن را تا زمانی دیگر به تعویق می اندازند.

 وقتی صحبت از یادگیری موارد فنی است- برای مثال ، ایجاد یک وبلاگ وردپرس در سال ۲۰۰۵ - من قطعاً در اردوگاه دوم هستم.

 بنابراین در آنجا بودم که سعی کردم نحوه استفاده از وردپرس را کشف کنم. 

اما به نظر می رسید که در آن زمان کارها آنقدر ساده نبود که صرفا با یک کلیک بتوان انجامش داد.

شما مجبور بودید فایل ها را بارگیری کنید، آنها را باز کنید، گزینه های مناسبی را انتخاب کنید، آن ها را به سرور میزبان خود ارسال نموده، و بعد از مدت ها آنلاین بودن،  کار را به پایان برسانید.

 چندین ماه طول کشید تا این کار را انجام دهم.  نه به این دلیل که کار سختی بود انسانها می توانند یاد بگیرند که هر کاری انجام دهند ، بنابراین این مشکل نبود. 

مشکل این بود که من این کار را کنار گذاشتم زیرا در کل ، خیلی دشوار به نظر می رسید.

 من یک تن وقت تلف کردم

 پس برای انجام کاری باید فقط روی انجام اولین قدم کار متمرکز شوید. در وردپرس اولین قدم بارگیری فایل ها بود و یک میمون هم می توانست این کار را انجام دهد.

 هنگامی که فایل ها را بارگیری کردم، مرحله بعدی باز کردن آنها بود. 

شما به معنای واقعی کلمه می توانید این کار را در 5 ثانیه انجام دهید.

 من می توانم پس از آن روی مرحله بعدی تمرکز کنم: یعنی پرونده هایی که باید به سرور میزبان خود ارسال نمایم.

این کمی سخت تر از مراحل قبلی است، اما نه خیلی زیاد.  از جمله زمان لازم برای تحقیق در مورد انتخاب پرونده ها، می توانست در حدود 3 دقیقه طول بکشد.

 من چند ماه با تعلل در کاری که می توانستم در 30 دقیقه انجامش دهم یک تن وقت تلف کردم.

 احمق، درست است؟

پس شما اگر باهوش تر از من باشید و دفعه ی بعد که خواستید کاری را به تعویق بیاندازید به جای این کار فقط روی انجام اولین قدم تمرکز کنید. و مراقب آن کار کوچک باشید.

میانبر شماره ۲: 
ورودی های حسی خود را محدود کنید

 هرچه بیشتر مغز شما با محرکهای ورودی درگیر شود، احتمالاً در مورد هر کاری تعلل بیشتری خواهید کرد.

 این نحوه ی کار مغز ماست و محرک های بیش از حد، ما را به حالت عدم تحرک فرو می برد.

 این روزها رایج ترین ورودی های حسی، رسانه های اجتماعی، یوتیوب، موسیقی، تلفن های هوشمند و تلویزیون هستند.  

تا زمانی که مغز با آنها درگیر باشد، آنها شما را از هرگونه اقدام باز می دارند.

 برای خاموش کردن سیستم تعویق داخلی خود، محرک های ورودی را از بین ببرید.

ادامه دارد...