ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

آسیب های اجتماعی و توسعه- بخش سوم

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۷ ق.ظ

آسیب های اجتماعی و توسعه 
سید حسن کاظم زاده 
بخش سوم

گروهی را می شناسم بنام NA که برای رفع معضل اعتیاد به مواد مخدر، سیگار و شراب کار می کنند و نتایج خوبی هم به دست آورده اند اما چند وقت یکبار از جانب نهادهای دولتی مورد اجحاف قرار می گیرند. 

خوب دولت باید بداند که اگر این فعالیت که توسط مردم و با پول و سرمایه مردم دارد اداره می شود تعطیل شود چه هزینه ی هنگفتی روی دست دولت خواهد گذاشت. 

ایده آل نگری نداشته باشید، کمال طلب نباشید آرزو اندیشی نکتید، آسیب های اجتماعی هرگز به عدد صفر نمی رسند. این یک مبارزه ی مداوم و همیشگی است. هر روز تعدادی به قربانیان آسیب های اجتماعی افزوده خواهد شد. کاری که ما باید انجام دهیم مبارزه با این آسیب ها برای به حداقل ممکن رسیدن آنها است. در واقع باید بکوشیم که نرخ رشد این آسیب ها را کاهش دهیم. 

ما در بهترین شرایط هم شاهد خشونت خانگی بر علیه زنان خواهیم بود. این مشکل در کشورهای غربی هم وجود دارد. منتها ما باید آنها را کنترل و محدود کنیم زخم های ناشی از آن را درمان نموده و آمار آن را به حداقل برسانیم. کاری کنیم تا این آسیب ها بزرگتر قدرتمند تر و غیر قابل کنترل تر نشوند و کل فرایند توسعه را با اختلالات جدی و پارازیت مواجه نسازند.

خوب حالا نکته اینجاست که با آسیب های اجتماعی چکار کنیم. یک راه این است که با تجربه و خطا پیش برویم. 

راه دیگر این است که با بخشنامه و قانون و نیروی انتظامی مساله را کنترل کنیم. مثلا بخشنامه محدودیت ثبت طلاق بگذاریم تا آمار طلاق را به صورت مصنوعی کاهش بدهیم. 

یک راه نگاه علمی به قضیه ی آسیب های اجتماعی است. 

یک راه دیگر استفاده از تجارب کشورهای دیگر است. 

اگر بنا باشد که با اشتباه و خطا پیش برویم ممکن است توفیقی به دست نیاوریم و یا هزینه ی این موفقیت بالا باشد چنانکه به صرفه نباشد و هزینه ای که باید صرف توسعه کنیم روی آسیب های اجتماعی متمرکز کنیم. 

یک نکته ای را هم اینجا توی پرانتز خدمت شما عرض می کنم که بعضی وقت ممکن است که ساختار حکومتی خودش باعث آسیب های اجتماعی شود. باید ابتدا این ساختار اصلاح شود وگرنه هر چه آسیب ها از سمتی کمتر شود از سوئی دیگر بدان افزوده خواهد شد. 

وقتی ساختار حکومتی ما فقر تولید می کند دیگر مبارزه با آسیب های اجتماعی مسخره به نظر خواهد رسید. 

بگذریم اگر بخواهیم با آسیب اجتماعی مثل اعتیاد مواجه شویم نمی توانیم بدون بهره گیری از مشاوره کارشناسی کشورهای دیگر مثل پرتقال توفیقی به دست بیاوریم. 

این کاری است که آنها با تجربه و خطا پیموده اند و خطا ها را اصلاح و روندی را کشف یا اختراع کرده اند. نیازی نیست که ما هم همان اشتباه را بکنیم. آنها یک تجربه موفق دارند که می توانند این راه هموار و پیموده شده را در قالب یک پکیج منسجم به ما ارائه دهند. کاری که انجام می دهیم تحت نظارت یک لایسنس موفق انجام بدهیم. این خیلی بهتر از آن است که بخواهیم کورمال کورمال پیش برویم.

یکی از بزرگترین معضلات ما برای حل و فصل آسیب های اجتماعی، نگاه امنیتی حکومت به آنها است. 

حکومت بی توجه به این واقعیت که هر کشوری با تعدادی از آسیب های اجتماعی دست و پنجه نرم می کند در جهت مخفی کردن اطلاعات و آمار این آسیب های اجتماعی تلاش می کند. بنده خبر دارم که حتا صفحه حوادث روزنامه ها هم به شکل غیر مستقیم در ایران کنترل می شود. 
ادامه دارد...