ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

پرسش هایی پیرامون چیستی کارآمدی

پنجشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۱۳ ق.ظ

پرسش هایی پیرامون چیستی کارآمدی
سید حسن کاظم زاده(کاظمینی)

این واژه ی کارآمدی تعاریف مختلفی دارد. واژگان در اینجا دارای بار معنایی بوده و در هر سپهر معنایی، تعبیر های مختلفی از کارآمدی می شود.

اگر کارآمدی را به معنای انجام "درست" کار بدانیم این واژه ی "درست" به چه معنایی خواهد بود.

آیا "درست" یعنی کار مبتنی بر علم مدیریت و دستاوردهای آن است؟

آیا "درست" به معنای انطباق کار بر قانون است؟

آیا "درست" به این معنا است که کار باید به اهداف و انتظارات از پیش تعیین شده بیانجامد؟

در تعریفی دیگر کارآمدی به معنای انجام کار با کمترین هزینه و بیشترین سودهی -بازدهی- است. 

اینجا منظور از "هزینه" چیست؟ 
زمان، منابع انسانی، منابع مادی(نرم افزار، سخت افزار، منابع مالی، و ...)، زمان، استرس کمتر کدامیک هزینه محسوب می شوند؟

اینکه ما بیائیم و مثل تولید کننده اپل در چین(شرکت فاکسکان) شرایطی را بوجود بیاوریم که بهترین محصول را با بالاترین بازدهی تولید کنیم اما سالانه دهها تن از نیروهای انسانی ما به دلیل شرایط سخت کاری خودکشی کنند آیا نام این عمل در عین سوددهی باز کارآمدی و بهره وری است؟ 

مراد از سود در تعریف فوق چیست؟ آیا "سود" به معنای هزینه بعلاوه یک است یا مراد، سود مورد انتظار شرکت و یا سودی بیشتر از سود سال گذشته است؟ (سود سال گذشته بعلاوه یک)

اگر قرار است کارآمدی را بسنجیم باید آنرا بر اساس یکسری مولفه های از پیش تعیین شده بررسی و ارزیابی کنیم تا مطمئن شویم به کارآمدی رسیده ایم؟

همچنین باید مشخص کنیم که در حال بررسی کارآمدی چه حیطه و بخشی هستیم. 

طبیعی است که کارآمدی یک دانشگاه با یک شرکت فرق دارد. وقتی می خواهیم کارآمدی یک حکومت را بسنجیم نمی توانیم آنرا با ویژگی های یک شرکت ساختمانی بررسی کنیم.

اما مولفه هایی هستند که در بررسی هر چیزی(از یک شرکت کوچک تا یک حکومت) می توان به ارزیابی کارآمدی پرداخت.

مولفه های کارآمدی:
الف- رضایت
آیا اگر شرکت یا حکومت توانست رضایت مصرف کننده یا شهروند را به دست بیاورد وارد مرحله ی کارآمدی است؟

مثلا اگر پرسشنامه ها به ما نشان دهند که رضایت مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته ده درصد افزایش یافته است آن حکومت یا شرکت تولیدی کارآمد است.؟

ب- گذشته
آیا اگر شرکت یا حکومتی نسبت به گذشته بهره وری اش بیشتر شده باشد وارد کارآمدی شده است؟

به عبارت دیگر، آیا سال گذشته ملاک خوبی برای بررسی  وضعیت کارآمدی است؟ 

یعنی آیا می توان کارآمدی را وضعیت سال گذشته بعلاوه یک دانست؟

ج- انتظار
آیا بهره وری به معنای رسیدن به وضعیت قابل انتظار است؟

یعنی اگر شرکتی یا حکومتی انتظار داشته باشد که در سال جاری به سودی نزدیک به صفر درصد خواهد رسید جامه عمل پوشاندن به آن کارآمدی است؟

د- اهداف و برنامه ها
آیا کارآمدی به معنای دست یافتن به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده ی ما است؟ اگر ما عمدا اهداف و برنامه های ساده و راحتی را تعیین کرده باشیم و نیمی از ظرفیت شرکت یا توانایی حکونت را مد نظر قرار نداده باشیم آیا این باز به معنای کارآمدی است؟

سوال بنیادین:
کارآمدی در بخش توسعه ی فردی به چه معنا بوده و چگونه باید ارزیابی شود؟

اگر امسال ما، این ماه ما، و امروز ما، یک گام فراتر از پارسال، ماه قبل و دیروز ما باشد ما کارآمد شده است؟

تا کی می توان یک گام فراتر گذاشت؟ 

آیا باید انتظارات خود را برآورده سازیم که به کارآمدی برسیم؟

آیا باید به اهداف تعیین شده خودمان در زندگی برسیم تا به کارآمدی برسیم؟

ما در مورد شرکت ها پارامترهایی داریم که می توانیم با اتکا بدان کارآمدی شرکت را تبیین کنیم اما در بحث توسعه فردی هدف چیست؟

آیا بازدهی من نیز مانند بازدهی یک خودرو یا وسیله برقی، یا یک شرکت مالی سنجیده شود یا می توان در توسعه فردی به اموری چون رضایت از خود نیز توجه کرد؟