ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

در باب "در باب حرف مفت"

چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۱:۰۸ ب.ظ

 


نوشته هری فرانکفورت
ترجمه محسن کرمی
نشر کرگدن

شاید باورتان نشود ولی اصلا قرار نبود که در باب حرف مفت تبدیل به کتاب شود.

آنچه که امروز به عنوان در باب حرف مفت در کشورهای مختلف جهان منتشر می شود در ابتدا سخنرانی نه چندان بلندی از هری گوردن فرانکفورت، استاد فلسفه ی اخلاق، فلسفه ی ذهن، و فلسفه عمل بود که پیش از آن با انتشار دلائل عشق به شهرتی جهانی دست یافته بود.
وقتی کتاب را می خوانی متوجه می شوی که بخش قابل توجهی از مکالمات روزمره ی ما بی آنکه متوجه باشیم در قالب حرف مفت طبقه بندی می شود به ویژه اگر قصدمان از مکالمه، خودنمایی و جلوه فروشی باشد بیشتر ممکن است گزفتار حرف مفت شویم.

فرانکفورت در کتاب خود، به دقت شباهت ها و تفاوت های حرف مفت و دروغ را بررسی و مرزهای میان این دو را ترسیم می کند.

در ادامه کتاب به این نکته پرداخته می شود که چرا در روزگار ما حرف مفت خیلی زیاد شده است.

به نظر او قرار گرفتن در اوضاع و احوالی که در آن افراد سوق داده می شوند به این که در باب اموری سخن بگویند که آگاهی چندانی از آن ندارد نخستین دلیل افزایش حرف مفت در زندگی و زمانه ی ما شده است.

او مسئولیت شهروند در یک نظام مردمسالار را مبنی بر اظهار عقیده در امور مربوط به اداره ی کشور را عامل دوم ازدیاد حرف مفت در این زمانه می داند.

او پاره ای از آموزه های فلسفی پساتجدد گرایانه در اشکال متنوع شکاکیت که هرگونه دسترسی قابل اعتماد ما به واقعیت عینی را انکار می کند و امکان شناخت چگونگی حقیقی چیزها را نردود می داند را سومین و مهنترین عامل همه گیر شدن حرف مفت در میان مردم معرفی می کند.

تاکنون کتاب درباب حرف مفت در پنج نوبت در ایران منتشر شده است و چاپ پنجم کتاب به همراه سخنرانی استاد ملکیان در باب این کتاب منتشر شده است.

گفتنی است فروشگاه الکترونیک طاقچه جدیدترین نسخه درباب حرف مفت را در سال ۹۸ در معرض فروش قرار دا ه است.