ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

چگونه کتاب بخوانیم؟

پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۴۷ ق.ظ


برای مطالعه کتاب هدف داشته باشید، برنامه داشته باشید. باور کنید که هر کتابی را نباید خواند. این دقیقا مثل این است که سر هر سفره ای که رسیدیم لقمه ای بگیریم. ترشی را با شوری و شوری را با شیرینی بخوریم.
برای مطالعه کتاب به این نکته توجه کنید که مساله اصلی زندگی شما چیست؟ و در راستای آن مساله ی اصلی نیازمند چه اطلاعات و مهارت هایی هستید؟


اگر مساله اصلی شما فرزند شما است باید کتاب هایی را مطالعه کنید که در همان راستا باشند و در همان زمینه به شما اطلاعات و مهارت می دهند.
اگر مساله اصلی شما اعتماد به نفس است و از نبود آن رنج می برید باید مطالعات شما در همان راستا باشد.

باید برای رفع مشکل اعتناد به نفس خود بکوشید. کتاب هایی برای رفع مشکل اعتماد به نفس خود بخوانید و به تمرین های آن مو به مو عمل کنید.
اگر مشکل اعتماد به نفس داشته باشید و بروید سراغ کتاب های تاریخ یا فلسفی این دیگر کار خنده داری خواهد بود.
چرا باید درد خودت را پشت گوش بیاندازی و به دنبال محتوایی باشی که با وضعیت فعلی تو فقط به درد اظهار فضل می خورد‌. همچنین ممکن است مساله اصلی شما، کار یا تجارت شما و یا قدرت بیان یا ارتباطات اجتماعی شما باشد در این صورت مطالعه کتاب منم تیمور جهانگشا مشکلی از شما حل نخواهد کرد.
من کتاب را یکی از ابزارهای توسعه ی فردی می دانم. البته به شرطی که کتاب متناسب با نیازهای شما باشد.
یادتان باشد مطالعه کتاب همیشه هم سودمند نیست و چه بسا باعث تلف شدن زمان و انرژی ما شود.

کتاب خواندن دو کارکرد دارد: کسب دانش نظری و به دست آوردن مهارت و دانش عملی

پس کتاب خواندن مفید است اما وقت ارزشمند است و ما حق نداریم وقت را صرف مطالعه ی بیهوده و بی ثمر کنیم.

تصور نکنید که هر کتابی خوب است، یا خواندن هر کتاب خوبی مفید است.

هر دارویی برای درمانی مفید است اما هر دردی را با هر دارویی نمی توان درمان کرد. هر پیچی آچار مخصوص خودش را دارد نمی توان پیچ ۳ را با آچار ۱۰ باز کرد.
وقتی برای زندگی خود هدف گذاری و برنامه ریزی نکرده باشیم کتابخوانی را به مثابه یک سرگرمی خواهیم دید.

اما اگر هدف خود را مشخص کرده باشیم و به عنوان مثال بدانیم که در سه سال آینده به کجا می خواهیم برسیم و چه برنامه ریزی باید داشته باشیم، آن وقت کتاب ابزار رسیدن ما به آن هدف می شود.
کسی که هدفش قبولی در کنکور باشد استفاده از کتاب تاریخ بیهقی برای او مفید نخواهد بود.
خوب حالا تصور می کنیم که هدف گذاری و برنامه ریزی کرده ایم که در سه سال آینده به یک بازاریاب خوب و درجه ی یک تبدیل شویم آن وقت باید چگونه مطالعه کنیم؟ آیا می توانیم هر کتاب بازاریابی را که یافتیم بخوانیم؟

اینجا هم باید هوشیاری خود را حفظ کنید چرا که شما دقیقا می دانید که چه نوع کتابی باید بخوانید ولی نمی دانید در میان کتاب های موجود کدامیک را انتخاب کنید و بخوانید.

اینجا باید کتابی را بخوانیم که بیشترین و بهترین اطلاعات و مهارت را در اختیار ما بگذارد. چرا که ما نمی توانیم نصف عمر خود را صرف کتاب خواندن کنیم.

باید کتابی را بخوانیم که نیاز ما را به کتاب های مشابه برطرف می کند. چرا باید به جای یک کتاب چهار کتاب بخوانیم؟!!! حالا از کجا بدانیم که کدامیک از کتاب های موجود ارزش خواندن دارد؟
اولین علامت توجه به نویسنده کتاب است. نویسندگان بزرگ در اغلب موارد-البته نه همیشه- آثار ارزشمندی تولید می کنند و ما می توانیم به آنها اعتماد کنیم.

دومین نکته توجه به انتشارات است. شرکت های انتشاراتی بزرگ، معتبر و قدیمی در انتشار آثار وسواس بیشتری دارند.

نکته سوم مطالعه مرورنویسی، خلاصه نویسی و نقدها و بررسی های منتشر شده در مجلات تخصصی و سایت های معتبر است.
و نکته آخر پرسیدن از کسانی است که کتاب را مطالعه کرده اند و یا در آن رشته استادند.

اگر این موارد را به خاطر داشته باشیم و از راهنماهای کتابخوانی در هر رشته استفاده کنیم می توانیم مطالعه ی خوب و تاثیرگذاری داشته باشیم.