ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

معرفی کتاب تفکر، سریع و کند

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۹، ۰۴:۵۹ ب.ظ

تفکر، سریع و کند
نوشته دانیل کانمن
برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد
ترجمه فروغ تالو صمدی
کتاب پر فروش نیویورک تایمز
انتشارات در دانش بهمن 

اگر بخواهم یکی از بهترین کتابهای مربوط به تصمیم گیری و تحلیل رفتار انسان ها را به شما معرفی کنم باید به کتاب تفکر سریع و کند که در نوع خودش بی نظیر است اشاره کنم. 

یکی از عجیب ترین اتفاقات دنیا اعطاء جایزه نوبل در رشته اقتصاد به کانمن بود چرا که او پژوهشگر و استاد روانشناسی دانشگاه بود و عملا ارتباطی به علم اقتصاد نداشت. 

اما اکادمی نوبل با بررسی پژوهش های او متوجه شد که این پژوهش ها، تاثیر شگفت انگیزی در علم اقتصاد و نتایج آن خواهد گذاشت لذا در سال دوهزار و دو میلادی او را شایسته ی دریافت جایزه نوبل در رشته اقتصاد اعلام کرد. 

پیش فرض کانمن در کتاب تفکر سریع و کند این است که چیزی به نام انسان عقلانی وجود ندارد و انسان ها در اغلب موارد تصمیم هایی احساسی و هیجانی گرفته و سپس با طرح دلایل آن رفتارها را توجیه می کنند. 

او در کتاب خود از دو نوع سیستم تصمیم گیری در انسان ها سخن می گوید: سیستم یک به صورت خودکار و سریع بدون نیاز به تلاش زیاد یا کنترل خود خواسته عمل می‌کند و سیستم دو به فعالیت‌های ذهنی نیازمند تلاش، مانند محاسبات پیچیده معطوف می‌شود و کارکردهای سیستم دو اغلب با تجربه های ذهن گرا مانند اختیار، انتخاب و تمرکز در ارتباط است 

او به خوبی نشان می دهد که سیستم فکری یک سیستمی پر از خطاست و اساس سوگیری های شناختی ریشه در این نوع از تفکر دارد.