ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

با عادت های خود چه کنیم؟-بخش پایانی

جمعه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱ ق.ظ

 

با عادت های خود چه کنیم؟
سید حسن کاظم زاده
بخش سوم

هرگونه تغییر در نظام عادتی شما منوط به این است که به سوالاتی پیرامون عادت هایتان پاسخ دهید.

آیا می دانید که چه عادت هایی دارید؟

آیا از میزان تسلط این عادت ها بر رفتار و افکار خودتان با خبر هستید؟

در این راستا چند کار می توانید انجام بدهید. 

اول اینکه روتین و کارهای روزانه ی خود را برای یک مدت یادداشت کنید و از ریزترین مسائل هم  کوتاهی نکنید.

باید آرمان‌ها، آرزوها و خواسته ها و چیزهایی که از آنها لذت می برید یا اهداف و موفقیت هایی که در پی آن هستید را هم یادداشت کنید و درک دقیقی پیرامون روابط میان عادت ها و اهداف و موفقیت های خود به دست بیاورید.

طبیعی است که اگر در راستای اهداف و خواسته ی شما باشد طبیعی است که باید آنها تقویت کرد.

اما اگر برخلاف اهداف و برنامه های شما باشد باید آنها را به هر شکل ممکن تغییر دهید وگرنه در همین موقعیتی که هستید باقی مانده و قادر به رفع موانع به دست آوردن اهداف نخواهید بود.

یک راه دیگر، مشورت با کسانی است که در زندگی یا محل کار بیشترین همراهی را با شما دارند.

همسر و فرزندان، دوست صمیمی، همکار، بهترین افراد برای کمک به شما در شناخت عادت هایتان هستند. 

آنها، چون آئینه ای شفاف می توانند کیستی شما را بهتر از خودتان به شما نمایان کنند. 

گفتگو با آنها می تواند به شما نشان دهد که چه قضاوتی در رابطه با عادت های شما دارند. و چگونه به این عادت ها می نگرند.

آیا عادت های شما را تحمل می کنند یا از آن عادت ها لذت می برند.

 عادت‌های شما، ممکن است علاوه بر خودتان به سلسله ای از افراد همچون همسر، فرزندان، همکاران و سازمانی که در آن مشغول هستید آسیب بزند.

 خانواده و همکاران شما، وقتی شما را قضاوت می‌کنند، ناخودآگاه شما را به همراه آن عادت می‌بینند.

لذا طبیعی به نظر می رسد که عادت های بد، در روابط شما با خانواده یا همکاران، اختلال ایجاد کند و حتی مانع رشد و ترقی شما در اداره باشد.

پس توصیه می کنم که عادت های خود را بشناسید و برای شناخت عادت های خود کمک بگیرید.

همچنین نسبتی که میان عادت های شما به وضعیت نامطلوبی که در آن قرار دارد را مشخص کنیم. 

برای وضعیت مطلوب، عادت های بد را کنار بگذارید و آنها را با عادت های خوبی که می توانند شما را به هدفی که دارید برسانند جایگزین کنید. 

برای ترک عادت و یا ایجاد یک عادت، آن را به هدفی گره بزنید و برای خودتان انگیزه بسازید و دور نمایی از آنچه می خواهید را برای خود ترسیم کنید. 

اگر عادتی را ریشه‌کن کردید یا عادت جدیدی را در خود تثبیت نمودید به خودتان جایزه بدهید.

سعی کنید عادتی را جایگزین عادتی دیگر کنید. وقتی سیگار را ترک کردید رفتن به باشگاه ورزشی را جایگزین آن کنید. 

جای خالی یک عادت مثل جای خالی یک دندان در دهان شما خودنمایی نموده و شما را وسوسه خواهد کرد.

تغییر در عادت ها باید در راستای یک هدف یا پروژه معنادار شوند. 

لذا اول باید یک ارزیابی نسبت به سال گذشته داشته باشیم. مباحث مربوط به عادت مال اول کار نیست. 

وقتی که ما یک ارزیابی درستی از شکست ها و پیروزی های خود در سال گذشته داشته باشیم و از عوامل موثر در این شکست ها و پیروزی ها مطلع شویم راحت تر می توانیم روی عادتی که باید تغییر کند تمرکز کنیم. 

راحت تر می توانیم برای تغییر در یک عادت هدف گذاری کرده و برنامه ریزی کنیم. 

عادت ها را باید در راستای اهداف اصلی خود برای سال جدید مورد ارزیابی قرار دهیم. 

باید ببینیم آیا این عادت ها با اهداف و برنامه های من در سال ۹۹  سازگاری دارد یا خیر.

اگر سلزگاری ندارد، اگر در راستای دستیابی به هدف و برنامه های من پارازیت ایجاد می کند، تغییر در این عادت ها را باید در اولویت و لیست برنامه های خود قرار دهیم.

من هدفم در سال جدید قبولی در دانشگاه است خوب باید دید عادت های خواب و استراحت من با آن هماهنگی دارد یا مانعی در برابر آن است.

اگر سبک خواب من مانعی در برابر قبولی من در دانشگاه باشد دیگر بهترین برنامه ریزی برای این کار هم جواب نخواهد داد و من در دانشگاه پذیرفته نخواهم شد. 

پس باید چکار کتم، باید از منابع، مهارت ها، توانمندی های خود در جهت تغییر این هدف و جایگزین نمودن یک سبک مناسب برای خواب و استراحت خودم استفاده کنم. 

اگر به حضور دائمی در شبکه های اجتماعی عادت دارم و این عادت موجب استرس در من شده و مانع تمرکزم می شود، نمی توان برای قبولی در دانشگاه یک برنامه ریزی مناسبی داشت.

بهترین برنامه ها هم در شرایطی که من معتاد به شبکه های اجتماعی باشم موفق نخواهند شد.

موفقیت یک پروژه است. و در پروژه، همه ی اجرا باید با یکدیگر هماهنگی و سنخبت داشته باشند. 

اگر این سنخیت و هماهنگی وجود داشته باشد می توانیم  در راستای آن، محصولی به نام موفقییت تولید کنیم.

3️⃣ با عادت های خود چه کنیم؟

پایان