ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی-بخش دهم

جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۱:۳۱ ق.ظ

 خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی 
نوشته دیمون زاهاریادس
بخش دهم
خلاصه نویسی: سید حسن کاظمینی

چگونه برنامه ای کامل ایجاد کنیم

نویسنده ی کتاب فرمول برنامه ریزی، و عده سیستمی را می دهد که انجام به موقع مهمترین کارتان را برای شما آسان تر خواهد کرد.

این سیستم که از سوی زاهاریادس پیشنهاد می شود، می تواند استرس و ناامیدی شما را از بین برده و کمکتان کند تا از حواس پرتی دور بمانید و به خوبی تمرکز کنید.

یک سیستم موثر علاوه بر اینکه کمک می‌کند در جریان کارهایتان بمانید کمک می‌کند زندگی روزمره خود را هم مدیریت کنید.

قدم هایی برای برنامه ریزی به شیوه ی زاهاریادس

قدم اول:
هر روز از یک فهرست وظایف فعلی برای تصمیم‌گیری در نحوه تخصیص زمان استفاده کنید.

این فهرست شامل کارهایی می‌شود که باید پیش از پایان روز تکمیل شود.

همچنین از یک فرصت وظایف آینده برای رسیدگی به تمام کارهایی که بعدا نیازمند توجه تان خواهند بود استفاده کنید. در طول جریان روز کاری خود از این فرصت استفاده نخواهد کرد.

در عوض در پایان روز به آن مراجعه خواهد کرد تا فهرست کارهای روز بعد را ایجاد کنید.

این قدم ساده، یعنی جدا کردن وظایف فعلی از وظایف آینده بسیار مهم می باشد و می تواند به معنی تفاوت بین به انجام رساندن به موقع کار با ارزش بالا و دفن شدن در زیر انبوهی از کارهای با اولویت پایین و سررسیدهای گوناگون باشد.

نمی‌توان همواره با یک لیست بلندبالا کار را شروع کرد و هر روز چیزهای جدیدی را با آن لیست اضافه کرد و هر روز شاهد حجیم تر شدن آن لیست شد.

افراد تک لیستی همواره احساس می‌کند که پیشرفتی در کارهایشان وجود ندارد و فقط دست و پا می‌زنند.

قدم دو:
وظایف را با نتایج مورد علاقه تعریف کنید. 

باید وظایف را در ذهن خودمان به اهداف شخصی متصل کنیم. این باعث انگیزش ما در اجرای وظایف خواهد شد.

هیچ یک از ما برای تفریح سرکار نمی رویم. اگر وظایف و اهداف، رابطه ای با هم نداشته باشند کم کم کاری که انجام می دهیم کسل کننده خواهد بود.

ساده ترین راه برای به انجام رساندن فهرست کارهای روزمره، اختصاص دادن یک چرا به هر مورد در آن لیست می‌باشد.

وظایف را در کنار هدف یا نتیجه مورد علاقه یادداشت کنید چرا که اگر دلیل انجام آن کار را ببینید، احتمال بیشتری دارد که آن را به سرانجام برسانید. 

نگهداشتن دلایل انجام کارها در ذهن کفایت نمی‌کند باید حتما آنها را یادداشت کنید

قدم سه:
پروژه‌ها را به وظایف جداگانه تجزیه کنید.

تنها راه تکمیل هر پروژه‌ای، ابتدا تجزیه آن به بخش های تشکیل دهنده می باشد.

یک پروژه با کار روی وظایف جداگانه ای که جهت تکمیل آن ضروری هستند پیش می‌رود.

هنگامی که با یک پروژه بزرگ مواجه می‌شوید، پیدا کردن نقطه ی شروع دشوار می باشد در نتیجه احتمالاً بیشتر حواسمان به چیزهای دیگر پرت خواهد شد.

اگر جهت تجزیه پروژه‌ها به بخش های کوچک و کنترل پذیرتر وقت صرف نکنیم احتمالا این فرایند نابودگر انگیزه، هر روز تکرار می شود.

تجزیه پروژه‌ها به وظایف کوچکتر آنها را به نظر قابل اجرا تر می کند.

همچنین به شما اجازه می دهد وقت و توجه محدود خود را با توجه به اولویت و ارزش کارها متمرکز کنید.

قدم‌چهار:
برای هر وظیفه سررسید تعیین کنید.

سر رسید به ما کمک می‌کند تا وقت و توجه ما را روی وظایف مهم  متمرکز کنیم.

مطالعات نشان داده که سررسید، کارکرد ما را هم تقویت می‌کند.

سررسیدها بهره وری و بازدهی ما را افزایش می‌دهند و وادارمان می کنند تا کارهای مهم را به انجام برسانیم.

چند نکته در مورد سررسیدها: 

مطمئن شوید که همه سررسیدها واقع‌بینانه هستند اگر این نکته را در نظر نگیریم ممکن است باعث استرس ناامیدی و دلسردی ما شود.

برای هر موعد مقرر شده یک دلیل داشته باشید دلیل سررسید را واقعی‌تر خواهد کرد مثلاً برای معاینه دندانپزشکی باید تا ۲۸ شهریور اقدام کنم چون فرزندم اول مهر باید به مدرسه برود.

اگر سررسید بی هیچ دلیلی تنظیم شده باشد عزم و اراده ی کمتری برای اقدام کردن وجود خواهد داشت.

به خود کمتر از زمانی که فکر می کنید زمان بدهید. 

طبق قانون پارکینسون، کار به اندازه زمان اختصاص داده شده جهت تکمیل طول می‌کشد.

محدود کردن زمان اختصاص داده شده به هر کار، تمرکز شما ما را تقویت خواهد کرد و موجب بهره وری و بازدهی بیشتر شما خواهد شد.

🔟 خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی

ادامه داد...