ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

مرکز بررسی کتاب

ناسوت|Nasoot

سید حسن کاظم زاده
راهنمای کتابخوانی

خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی- بخش یازدهم

شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۷:۲۵ ب.ظ

خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی 
نوشته دیمون زاهاریادس
بخش یازدهم
خلاصه نویسی: سید حسن کاظمینی

در بخش قبلی با چهار قدم از قدم های زاهاریادس برای برنامه ریزی آشنا شدیم. در اینجا بحث را با قدم پنجم پیگیری می کنیم.

قدم ۵ 
تعداد وظایف را به هفت عدد محدود کنید.

پیشنهاد می کنم تعداد کارهای موجود در برنامه خود را به هفت عدد محدود کنید چرا که این عدد قابل کنترل است.

این هفت وظیفه، وظایفی هستند که بیش از ۱۵ دقیقه طول خواهند کشید و موارد کمتر از ۱۵ دقیقه نیاز به برنامه‌ریزی ندارند.

قدم ۶:

وظایف را طبق پروژه، نوع، یا موقعیت سازماندهی کنید.

همانطور که به کارهای جدیدی فکر می کنید آنها را به انتهای فهرست خود اضافه کنید.

مشکل اینجاست که اگر کارهای جدید را همینطور به لیست خود بیافزائیم و آنها را به همان وضعیت رها کنیم، در نهایت با یک فاجعه روبرو خواهیم شد.

تصور کنید بیست صفحه  از کارهای برنامه‌ریزی شده را مرور می کنید. فهرست اصلی خود من هم قبل از یادگیری نحوه ایجاد فهرست های موثر خیلی طولانی بود.

پیدا کردن کارهای خاص و مدیریت پروژه های مربوطه زمان خیلی زیادی می‌برد.

اما دیگر نه، اکنون کارها را برپایه مفاد گوناگونی سازماندهی می کنم: طبق پروژه، نوع و موقعیت 

مطابق با آن چندین فهرست را نگهداری می‌کنم. البته این فهرست ها از فهرست کارهای روزانه ام جدا هستند.

 مفاد مشخص کننده سطح کار، بخش مهمی از هر سیستم برنامه ریزی می باشند. 

آنها تعریف می‌کنند که هر مورد جهت تکمیل مستلزم چه مقدار زمان است.

شما را یاد دلایل برای به انجام رساندنشان می اندازند و تشویق می‌کنند تا روی کارهایی تمرکز کنید که با توجه به اهدافتان، بالاترین اولویت را دارند.

لذا سعی کنید همه وظایف فهرست کارهای اصلی تان را با استفاده از این سه چارچوب دسته بندی کنید:
پروژه، نوع، موقعیت 

پروژه های زیر فهرست مخصوص به خود را نیاز دارند: نوشتن یک کتاب، بازسازی آشپزخانه، خرید یک ماشین.

انواع گوناگون وظایف نیز فهرست مخصوص به خود را دارند:کار تحلیلی، کار ابتکاری، کار کاربردی

در موقعیت های زیر هم فهرست با آن موقعیت را باید داشته باشیم: اداره، خانه، مسیر

این تقسیم بندی ها به شما کمک می کند تا وظایف را بر اساس فهرست روزانه ی خود انتخاب کنید که مکمل شرایط شما هستند.

وقتی کل روز ما در اداره هستیم قرار دادن جارو کردن خانه دردلیست برنامه های روزانه بی معناست.

🔟+1️⃣ خلاصه کتاب فرمول برنامه ریزی 

ادامه دارد...